Jumat, 23 September 2011

Refidim - air dari batu mezbah - Bukti nyata Sinai ( Batu yang dipukul Tongkat Musa dan mengeluarkan air )





Keluaran 17,1-2 - Komunitas turun Israel maka dengan firman TUHAN keluar dari padang gurun Sin di perjalanan berikutnya. Namun, ketika berkhemah di Rafidim, tidak ada air, sehingga orang boleh minum. Jadi mulai tidak dapat Musa: "Berilah kami air, tidak peduli apa yang kita minum!"
.. Keluaran 17,5-6 - TUHAN berkata kepada Musa: "Pergilah kepada orang-orang dan mengambil dengan engkau dari tua-tua Israel Bawa tongkat anda, yang anda memukul sungai Nil, dan pergi Sesungguhnya, Aku akan berdiri di hadapan engkau ada di batu di Horeb. Hit batu dan air keluar daripada itu, sehingga orang punya sesuatu untuk minum. "Dan Nabi Musa melihat dari tua-tua Israel itu.

Alkitab memberitahu kita bahawa sebelum orang Israel datang ke Gunung Sinai, dan berkemah di tempat yang disebut Refidim. Kesaksian terbesar bahawa Alkitab mengatakan laman sangatlah besar ambivalen Refidim batu di atas bukit. Batu ini masih ambivalen menunjukkan bahawa setelah dialirkan dari itu sejumlah besar air. Rocks masih menunjukkan hakisan, yang mengandungi sejumlah besar air, menggonggong keluar batu. Namun demikian, itu adalah tempat yang kering di gurun ditinggalkan, jelas hakisan dibuktikan. Kita melihat sebuah palung besar diukir oleh aliran air yang terkemuka dari batu terbelah dari retakan luas dalam batu. Melihat lebih bawah saluran yang menuju ke pesawat, tempat orang-orang Israel berkemah.
Refidim - Melawan Amalek
Keluaran 17,8-9 - Lalu datanglah orang Amalek dan berperang dengan Israel di Rafidim. Musa lalu berkata kepada Yosua, "Pilihlah seorang lelaki dan menarik mereka ke dalam pertempuran melawan orang Amalek Besok saya akan berdiri di puncak bukit., Dan aku punya tongkat di tangan Allah." Ada cukup ruang pada itu untuk sampai ke sini bermain pertempuran besar.
Seperti Musa menulis, tempat ini cukup ruang untuk berada di sini untuk bermain pertempuran besar. Dari puncak bukit, Musa memiliki gambaran yang baik dari apa yang berlaku di medan perang.
Keluaran 17,15-16 - Kemudian Musa membina sebuah mezbah dan menyebutnya "Tuhan adalah banner saya." Dia mengatakan, "Tangan takhta TUHAN, Tuhan menyaksikan memerangi orang Amalek sampai perlumbaan terakhir."


Setelah pertempuran, di mana Nabi Musa memukul kalah orang Amalek dengan bantuan Tuhan, ia membangun sebuah mezbah untuk menghormati Tuhan. Di halaman ini berhampiran batu split adalah sebuah altar batu, yang bertahan hingga ke hari ini. Pada bahagian itu adalah baik dihancurkan oleh gempa bumi, atau Badwi mencari harta karun. Di dalam bangunan ini kosong, tapi penuh dengan batu secara menyeluruh. Mereka adalah bukti yang jelas bahawa ini adalah altar. Anda dapat mencari di sini juga beberapa rumah melingkar Israel, sisa-sisa rumah batu.
Penemuan ini menunjukkan kepada kita kisah-kisah yang terjadi sebagai Alkitab menjelaskan. Mereka membuktikan bahawa Alkitab adalah sebuah buku mitos. Mereka membuktikan bahawa Alkitab telah, dan akan hidup buku diilhami oleh Allah kita, Pencipta kita.